Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

3.2 Meer- of hoogbegaafd

Meer- en hoogbegaafdheid

Op onze school bieden we een brede zorg en zet het team zich elke dag in om deze zorg aan alle leerlingen te bieden. Een centraal thema in het onderwijs is ‘omgaan met verschillen’, hierdoor is ook de aandacht voor (hoog-)begaafdheid toegenomen. Het de taak van de school om elke leerling optimale kansen en zorg bieden. De school heeft voorheen veel geïnvesteerd in een goed leerlingvolgsysteem en onderwijsaanbod voor de zwakke tot gemiddelde leerling. We hebben via instructietafels, groepsplannen en differentiatie op leerstofinhouden deze kinderen leren begeleiden. In elke groep zijn echter ook kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Niet alle kinderen die opvallen door hoge testresultaten en een goed leervermogen zijn onderzocht en als (hoog)begaafd gediagnosticeerd. Toch vraagt deze groep binnen de klas ook een duidelijke zorg. We zorgen ervoor dat we voldoende toegerust zijn om deze kinderen optimaal te kunnen begeleiden.

 

We gebruiken hiervoor het Sidi protocol om de leerlingen te signaleren. Om tegemoet te komen aan de zorg, komen deze leerlingen één keer per week samen in de flexgroep. Daar worden ze door de begaafdheidsspecialist begeleid.

 

Kenmerken van de flexgroep zijn:

• Aandacht voor top-down leren

• Gericht op de aanpak, het proces is belangrijker dan het product

• Deskundige leerkracht

• Bewustwording bij de leerling van het eigen leerproces en aanspreken van de hogere denkniveaus

• Onderwerpen die aansluiten bij de interesses van de leerlingen

• Aandacht voor sociale vaardigheden

Media
  • Alpino