Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

3.1 Leerling volgen

Vorderingen volgen...

1-zorgroute

We volgen de vorderingen van de leerlingen in een cyclisch proces, verdeeld over twee periodes per jaar. Hiermee stellen we groepsplannen op, zodat we de onderwijs- behoeften van elk kind kunnen vertalen naar de dagelijkse praktijk. Zo krijgt elk kind het onderwijs dat hij nodig heeft. We bespreken regelmatig de resultaten, binnen het team en met de ouders. Een groot deel van de gegevens wordt digitaal bewaard.

Leerlingvolgsysteem

Onze school gebruikt de methode onafhankelijke toetsen van Boom om leerlingen te testen op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Deze toetsen vinden twee keer per jaar plaats. Veel vaker wordt er getoetst met methodetoetsen. Die geven de leerkracht een beeld of de doelen zijn behaald die in de voorgaande periode zijn gesteld. De toetsen geven aan waar de leerkracht op moet bijsturen zodat er geen grote hiaten ontstaan. Minstens zo belangrijk is de dagelijkse observatie van de leerkrachten. Tijdens de les controleert de leerkracht actief of alle leerlingen het lesdoel behalen. De leerkracht kan dan adequaat hulp bieden als leerlingen verlengde instructie nodig hebben. 

Op sociaal emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van de methode ZIEN. Dat geeft ons een goed beeld van het functioneren van het kind op dit gebied en geeft ons handreikingen om het kind te ondersteunen waar nodig. Alle relevante gegevens worden digitaal bewaard, zodat we een goed overzicht kunnen maken van de prestaties van leerlingen individueel, maar ook in groepsverband. De intern begeleider bekijkt de resultaten met de leerkrachten en het hele team. Wanneer er sprake is van zorg komen we in actie.

Zorg voor het jonge kind

We houden de ontwikkeling onze kleuters goed in de gaten. Ook zij worden meegenomen in het cyclische proces van de 1-zorgroute. Wij gebruiken de leerlijnen van Parnassys om te ontwikkeling van deze leerlingen te volgen en te stimuleren. 

ParnasSys: administratie en leerlingvolgsysteem

We werken met het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Daarin staan alle gegevens van de kinderen, hun toets resultaten, gesprekken met ouders en gegevens die invloed kunnen hebben op het functioneren van het kind, zoals gezondheid, belangrijke gebeurtenissen en belemmerende en stimulerende factoren. Dit is belangrijk om het gedrag en de prestaties van het kind te kunnen begrijpen.
Zo hebben we goed zicht op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Bij de overgang naar een volgende groep wordt elk kind uitvoerig besproken met de nieuwe leerkracht(en). Ook kan hiervoor informatie uit het systeem worden geraadpleegd. Via het ouderportaal kunnen de ouders een deel van die gegevens bekijken en controleren.


Media
  • Holiday-geel